My Muhasabah Diary.
to Share my Life Reflections

ERPH MINGGU 26



HARI        : RABU
TARIKH : 8 August 2018


Perjumpaan Kokurikulum

Tarikh:
8 August 2018
Masa:
7.30-9.30
Tempat:

Bilangan Ahli Yang Hadir:

Jumlah Ahli:

Guru Penasihat Yang Hadir:

Jenis Aktiviti yang dijalankan:
Mesyuarat Agung     Mesyuarat AJK   Perjumpaan Mingguan 
Pertandingan   Lawatan   Perkhemahan   Lain-lain :
Perjumpaan kali ke:
Tajuk:
Objektif:
Nilai:
Peralatan:
Aktiviti yang dijalankan:





Kelas/Masa
SAINS  / 1 UM / 1000-1120  (80 minit)
Tema / Bidang Pembelajaran
5. PENEROKAAN BUMI DAN ANGKASA LEPAS                                       
9. Bumi
Standard   Kandungan / Tajuk:
9.1 Sistem dan struktur Bumi
Hasil / objektif Standard
Pembelajaran:
Pada akhir unit ini, murid dapat:
9.1.1 berkomunikasi mengenai sistem Bumi. Sekurang kurangnya dapat menerangkan atmosfera,hidrosfera, biosfera dan geosfera.
9.1.2 menjelaskan perbezaan antara lapisan bumi berdasarkan komposisi dan sifat fizik. Sekurang kurangnya 2 perbezaan

Perkembangan Pembelajaran:
i)Penglibatan (5m)
ii)Penerokaan(10m)
iii)Penerangan(10m)
iv)Pengolahan(10m)
v) Penilaian(5m)

Arahan Aktiviti PdPc serta Soalan Komunikasi Kritis dan kreatif untuk mencapai objektif
i- Sesi sumbangsaran bersama guru dan murid. Guru mengaitkan pelajaran dengan subjek geografi.                                                                                                            
ii- Murid membuat perbincangan dalam kumpulan . setiap kumpulan diberi tajuk kecil dan membuat peta I think menggunakan kertas sebak.
iii- Aktiviti One stay other stray . guru membimbing pelajar membuat penerangan kepada rakan kumpulan.                                            
iv- murid merumuskan dengan bimbingan guru pada akhir pembelajaran.        
v- murid menyiapkan buku modul dan disemak oleh guru.
Pengisian Kurikulum
(EMK/Nilai/K.Insaniah)
Berkomunikasi
Pendekatan STEM / HEBAT/TIMSS/PISA
IBSE pembelajaran berasaskan inkuiri.
Pembudayaan KBAT

Peta Buih Berganda
Pameran dan Perkongsian hasil kerja pelajar         

BBM/ ABM/BBB/TMK/
Komputer, LCD, buku teks, buku rujukan, alat tulis. Dan model bumi
 Lain-lain sumber pendidikan luar , http://cikguhairulpelangi.blogspot.my dan FROG VLE.
Aktiviti PAK21 /Kedudukan murid :
 stay & stray
Kaedah Penilaian Formatif PdPc
/ Pentaksiran SP
Latihan

Refleksi  /Impak    :



Catatan Pemantauan/
Penambahbaikan



Kelas/Masa
SAINS  / 3 USM / 1200-120 (80 min)
Tema / Bidang Pembelajaran
TENAGA DALAM KEHIDUPAN                                                                   
8.  PENJANAAN ELEKTRIK
Standard   Kandungan / Tajuk:
8.6 Memahami fungsi fius dan wayar bumi.
8.7 Menilai kepentingan langkah berjaga-jaga dalam penggunaan elektrik
Hasil / objektif Standard
Pembelajaran:
Pada akhir unit ini, murid dapat:
i)   menentukan nilai fius yang sesuai bagi peralatan elektrik. Sekurang kurangnya 2 contoh.
ii)   menyatakan langkah keselamatan yang perlu diambil apabila menggunakan elektrik. Sekurang kurangnya dua langkah.

Perkembangan Pembelajaran:
i)Penglibatan (5m)
ii)Penerokaan(10m)
iii)Penerangan(10m)
iv)Pengolahan(10m)
v) Penilaian(5m)

Arahan Aktiviti PdPc serta Soalan Komunikasi Kritis dan kreatif untuk mencapai objektif
i- Sesi sumbangsaran bersama guru dan murid                                                
ii- murid mengumpul maklumat serta mentafsir data berkaitan                          
iii- murid berkomunikasi dapatan penerokaan                                                    
iv- murid Aplikasikan pengetahuan dengan kehidupan harian pelajar                
v- murid melengkapkan lembaran kerja
Pengisian Kurikulum
(EMK/Nilai/K.Insaniah)

Kreativiti & inovasi
Pendekatan STEM / HEBAT/TIMSS/PISA
Penyelesaian masalah
Pembudayaan KBAT

Gambarajah Bermaklumat
Set Soalan Pemikiran Kreatif dan Kritis                  

BBM/ ABM/BBB/TMK/
Komputer, LCD, buku teks, buku rujukan, alat tulis.               
 Lain-lain sumber pendidikan luar , http://cikguhairulpelangi.blogspot.my dan FROG VLE.
Aktiviti PAK21 /Kedudukan murid :
Think pair share
Kaedah Penilaian Formatif PdPc
/ Pentaksiran SP
Latihan

Refleksi  /Impak    :



Catatan Pemantauan/
Penambahbaikan



SLIP GURU GANTI
SLIP GURU GANTI
Masa ganti

Masa ganti

Kelas diganti

Kelas diganti

Guru Diganti

Guru Diganti

Mata Pelajaran

Mata Pelajaran

Aktiviti

Aktiviti



PROGRAM BIYADI (BINA YAKIN DIRI)
HARI        : RABU
TARIKH : 8 August 2018                      
MASA      : 2.00-4.00

Kelas/Masa
SAINS  / 3 UPM /
Tema / Bidang Pembelajaran
TENAGA DALAM KEHIDUPAN                                                                   
8.  PENJANAAN ELEKTRIK
Standard   Kandungan / Tajuk:
8.6 Memahami fungsi fius dan wayar bumi.
8.7 Menilai kepentingan langkah berjaga-jaga dalam penggunaan elektrik
Hasil / objektif Standard
Pembelajaran:
Pada akhir unit ini, murid dapat:
i)   menentukan nilai fius yang sesuai bagi peralatan elektrik. Sekurang kurangnya 2 contoh.
ii)   menyatakan langkah keselamatan yang perlu diambil apabila menggunakan elektrik. Sekurang kurangnya dua langkah.

Perkembangan Pembelajaran:
i)Penglibatan (5m)
ii)Penerokaan(10m)
iii)Penerangan(10m)
iv)Pengolahan(10m)
v) Penilaian(5m)

Arahan Aktiviti PdPc serta Soalan Komunikasi Kritis dan kreatif untuk mencapai objektif
i- Sesi sumbangsaran bersama guru dan murid                                                
ii- murid mengumpul maklumat serta mentafsir data berkaitan                          
iii- murid berkomunikasi dapatan penerokaan                                                    
iv- murid Aplikasikan pengetahuan dengan kehidupan harian pelajar                
v- murid melengkapkan lembaran kerja
Pengisian Kurikulum
(EMK/Nilai/K.Insaniah)

Kreativiti & inovasi
Pendekatan STEM / HEBAT/TIMSS/PISA
Penyelesaian masalah
Pembudayaan KBAT

Gambarajah Bermaklumat
Set Soalan Pemikiran Kreatif dan Kritis                  

BBM/ ABM/BBB/TMK/
Komputer, LCD, buku teks, buku rujukan, alat tulis.               
 Lain-lain sumber pendidikan luar , http://cikguhairulpelangi.blogspot.my dan FROG VLE.
Aktiviti PAK21 /Kedudukan murid :
Think pair share
Kaedah Penilaian Formatif PdPc
/ Pentaksiran SP
Latihan

Refleksi  /Impak    :



Catatan Pemantauan/
Penambahbaikan






cikguhairulpelangi 9w2cbp cikguhairulpelangi 9w2cbp Author

Mesej

Abu Ad Darda lalu berkata, "Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa melalui jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan mempermudahnya jalan ke syurga. Sungguh, para Malaikat merendahkan sayapnya sebagai keredhaan kepada penuntut ilmu. Penduduk langit dan bumi hingga ikan yang ada di dasar laut akan mendoakan keampunan kepada orang yang menuntut ilmu. Kelebihan serang alim dibanding ahli ibadah seperti keutamaan rembulan pada malam purnama atas seluruh bintang. Para ulama adalah pewaris para nabi, dan para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham, mereka hanyalah mewariskan ilmu. Barangsiapa mengambilnya maka ia telah mengambil bahagian yang banyak." (HR Abu Daud No: 3157) Status: Sahih

Pilihan

Search This Blog

UPSR
Sept 2020


PT3(Geografi)
Julai 2020


PT3(Sejarah)
Mei 2020


PT3(Lisan Tutur)
April 2020

PT3(Lisan BM)
Ogos 2020

PT3(Lisan BI)
Ogos 2020

Ujian Bertulis PT3
Okt 2020


SPM
Dis 2020