My Muhasabah Diary.
to Share my Life Reflections

Apa perlu buat

Mengikut kiraan hisab (kalender) Hari Raya jatuh pada Jumaat 15 Jun. Maknanya, malam pada hari 13 June adalah malam terakhir Ramadan. Jika dikira kebelakang, maka malam inilah bermulalah 10 malam terakhir Ramadan. Bermulalah malam2 yang dinanti dan dikejarkan mencari Lailatul Qadr. Mulai malam ini, tingkatkan amalan kita agar Ramadan tahun ini tidak pergi dan berlalu dengan sia2.

Apa perlu buat?
1. Tidur awal
2. Bangun sebahagian malam (3 atau 4 pagi)
3. Solat sunat 2 rakaat
4. Solat tahajjud 2, 4, 8 atau seberapa yang diingini.
5. Solat sunat taubat
6. Solat hajat
7. Beriktikaf & zikir, tahmid, tahlil diantara solat2 atau selepas semua solat atau membaca surah2 penting Al Quran spt Al Baqarah, Al Kaafirun, Al Ikhlas, Zalzalah, Yaasin,
8. Solat Witir & berdoa bersungguh2
9. Sahur
10. Akhir sekali Solat Suboh

Semua ni boleh dibuat samada berjemaah di masjid, berjemaah dirumah dan boleh juga dibuat sendirian dgn lebih khusyuk. Beribadat pada setiap malam malam terakhir Ramadan umpama anda beribadat 1000 bulan bersamaan 83.3 tahun. Ganjaran ini hanya dibulan Ramadan sahaja, tiada di malam2 atau bulan2 lain.

Kerana semua diatas itu jika berjaya dan mampu diamalkan sepanjang 10 malam terakhir ini dikala manusia lain enak dibuai mimpi,, itulah dia LAILATUL QADR. Anda cari, anda buat, anda akan jumpa. Selamat beribadat!

cikguhairulpelangi 9w2cbp cikguhairulpelangi 9w2cbp Author

Mesej

Abu Ad Darda lalu berkata, "Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa melalui jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan mempermudahnya jalan ke syurga. Sungguh, para Malaikat merendahkan sayapnya sebagai keredhaan kepada penuntut ilmu. Penduduk langit dan bumi hingga ikan yang ada di dasar laut akan mendoakan keampunan kepada orang yang menuntut ilmu. Kelebihan serang alim dibanding ahli ibadah seperti keutamaan rembulan pada malam purnama atas seluruh bintang. Para ulama adalah pewaris para nabi, dan para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham, mereka hanyalah mewariskan ilmu. Barangsiapa mengambilnya maka ia telah mengambil bahagian yang banyak." (HR Abu Daud No: 3157) Status: Sahih

Pilihan

Search This Blog

UPSR
Sept 2020


PT3(Geografi)
Julai 2020


PT3(Sejarah)
Mei 2020


PT3(Lisan Tutur)
April 2020

PT3(Lisan BM)
Ogos 2020

PT3(Lisan BI)
Ogos 2020

Ujian Bertulis PT3
Okt 2020


SPM
Dis 2020