My Muhasabah Diary.
to Share my Life Reflections

Hari Astronomi

Hari Astronomi


Pengenalan
Hari Astronomi (dikenali dengan nama Astronomy Day) pada asalnya telah mula disambut pada tahun 1973 di oleh Astronomical Association of Northern California.Semenjak itu, ia telah disambut oleh planetarium-planetarium, pusat-pusat sains dan persatuan serta kelab astronomi di seluruh dunia.
Sejarah
Di Sarawak, Astronomy Day telah mula disambut secara kecil-kecilan oleh Persatuan Astronomi Sarawak sejak tahun 2003. Sejak 2007, ia telah mula disambut secara besar-besaran oleh Planetarium Sultan Iskandar dan Persatuan Astronomi Sarawak. Pada tahun 2008, ia telah diadakan di lokasi berbeza iaitu di SMK Matang Hilir selaku sekolah astronomi pertama. Pada tahun 2009 pula, ia telah diadakan semula di Planetarium Sultan Iskandar. Bagaimanapun pada tahun 2010, ia tidak dapat disambut kerana terdapat kerja-kerja pembaikan diadakan di bahagian Dewan Suarah Negeri Kuching. Pada tahun 2011, Hari Astronomi ini kembali diadakan di Planetarium Sultan Iskandar dengan mengetengahkan peminat astronomi muda yang digelar sebagai Sahabat Astronomi.
 Tujuan
Tujuan utama Hari Astronomi diadakan seperti Hari Astronomi lain yang diadakan di seluruh dunia untuk membolehkan idea dan kesedaran astronomi dikongsikan dengan harapan komuniti setempat terdedah kepada pengertian bahawa astronomi ini boleh dinikmati oleh sesiapa sahaja dengan elemen keseronokan dan pembelajaran. 
cikguhairulpelangi 9w2cbp cikguhairulpelangi 9w2cbp Author

Mesej

Abu Ad Darda lalu berkata, "Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa melalui jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan mempermudahnya jalan ke syurga. Sungguh, para Malaikat merendahkan sayapnya sebagai keredhaan kepada penuntut ilmu. Penduduk langit dan bumi hingga ikan yang ada di dasar laut akan mendoakan keampunan kepada orang yang menuntut ilmu. Kelebihan serang alim dibanding ahli ibadah seperti keutamaan rembulan pada malam purnama atas seluruh bintang. Para ulama adalah pewaris para nabi, dan para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham, mereka hanyalah mewariskan ilmu. Barangsiapa mengambilnya maka ia telah mengambil bahagian yang banyak." (HR Abu Daud No: 3157) Status: Sahih

Pilihan

Search This Blog

UPSR
Sept 2020


PT3(Geografi)
Julai 2020


PT3(Sejarah)
Mei 2020


PT3(Lisan Tutur)
April 2020

PT3(Lisan BM)
Ogos 2020

PT3(Lisan BI)
Ogos 2020

Ujian Bertulis PT3
Okt 2020


SPM
Dis 2020