My Muhasabah Diary.
to Share my Life Reflections

Kem Sahabat Astronomi

Kem Sahabat Astronomi


Pengenalan
Kem Sahabat Astronomi adalah lanjutan daripada kem astrophilia yang membawa maksud persahabatan astronomi. Ia adalah untuk memupuk semangat persahabatan di antara pelajar-pelajar sekolah, di samping mempelajari astronomi dan sains angkasa di dalam suasana kerjasama dan keseronokan.
Objektif
  • Untuk memberi kesedaran bahawa astronomi telah wujud di dalam kehidupan manusia sejak beribu tahun dahulu 
  • Untuk memberikan pendedahan bahawa ia boleh dipelajari dengan mudah dan menyeronokkan Untuk memberi kesedaran bahawa astronomi boleh dikongsi dengan sesiapa sahaja dan dengan santai
  • Untuk meningkatkan persahabatan sesama pelajar dan antara sekolah di bawah nama sains
  • Untuk meningkatkan kerjasama penganjuran aktiviti berkaitan astronomi dan sains angkasa pada masa akan datang
  • Untuk memberi kesedaran bahawa menguasai astronomi dan sains angkasa merupakan salah satu daripada identiti negara maju.
Ringkasan Aktiviti
  • Aktiviti astronomi yang biasa seperti taklimat berkenaan praktikal astronomi akan dijalankan sebagai pra syarat utama untuk membolehkan aktiviti cerapan astronomi dapat dilakukan. Aktiviti cerapan ini termasuk mencerap permukaan matahari dan juga cerapan bintang. Ini juga termasuk membuat carta bintang, mitos buruj dan lain-lain lagi.
  • Cerapan menggunakan carta bintang dan teleskop akan diperkenalkan kepada pelajar.
  • Kem ini akan menyerapkan kaedah kepintaran emosional (Emotional intelligence) dan kepintaran sosial (Sosial intelligence) untuk menjadikan pembelajaran astronomi dengan lebih berkesan.
  • Aktiviti akan juga diterapkan dengan dengan unsur-unsur kokologi iaitu ”permainan psikologi” berbentuk self-discovery terutamanya di dalam aktiviti yang berkaitan dengan kumpulan tanpa pengetahuan peserta.
Laporan dan Penilaian program
Penilaian akan diadakan berdasarkan trait EI (Emotional Intelligence) di dalam konteks astronomi dan sains angkasa dan ia akan diadakan berdasarkan sesi soal jawab dan skala Likert sama ada melalui secara langsung (questionnaire) dan melalui kokologi yang tidak disedari peserta.
Sasaran
Pelajar Tingkatan 1,2 dan 4
 Peralatan yang perlu disediakan oleh pelajar
 a. Pakaian sukan lengkap
 b. Alatulis, kalkulator saintifik dan set trigonometri
 c. Kamera kompak dan mengandungi ciri video(galakan)
 d. Lampu suluh + kain merah/kertas merah
 e. Payung dan topi (cap)
 f. Set mewarna seperti water colour, pensel warna, berus dsb.

cikguhairulpelangi 9w2cbp cikguhairulpelangi 9w2cbp Author

Mesej

Abu Ad Darda lalu berkata, "Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa melalui jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan mempermudahnya jalan ke syurga. Sungguh, para Malaikat merendahkan sayapnya sebagai keredhaan kepada penuntut ilmu. Penduduk langit dan bumi hingga ikan yang ada di dasar laut akan mendoakan keampunan kepada orang yang menuntut ilmu. Kelebihan serang alim dibanding ahli ibadah seperti keutamaan rembulan pada malam purnama atas seluruh bintang. Para ulama adalah pewaris para nabi, dan para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham, mereka hanyalah mewariskan ilmu. Barangsiapa mengambilnya maka ia telah mengambil bahagian yang banyak." (HR Abu Daud No: 3157) Status: Sahih

Pilihan

Search This Blog

UPSR
Sept 2020


PT3(Geografi)
Julai 2020


PT3(Sejarah)
Mei 2020


PT3(Lisan Tutur)
April 2020

PT3(Lisan BM)
Ogos 2020

PT3(Lisan BI)
Ogos 2020

Ujian Bertulis PT3
Okt 2020


SPM
Dis 2020