PBL bagi Sains Tingkatan 2
January 11, 2019
PBL atau pun merujuk kepada Pembelajaran Berasaskan Projek, atau Pembelajaran Berasaskan Masalah merupakan antara satu kelainan kepada KSSM Sains baharu. Bagi pelajar tingkatan 2 yang mengambil matapelajaran Sains, murid digalakkan melakukan pembelajaran berasaskan projek sekurang-kurangnya dua kali setahun.
Definisi PBL
Pembelajaran berasaskan projek menjurus kepada penghasilan produk bagi menyelesaikan masalah kehidupan sebenar. Murid juga digalakkan melakukan pembelajaran berasaskan projek sekurang-kurangnya dua kali setahun.
Rujuk DSKP Sains KSSM Tingkatan 2, m/s 33
Definisi PBL
Pembelajaran berasaskan projek menjurus kepada penghasilan produk bagi menyelesaikan masalah kehidupan sebenar. Murid juga digalakkan melakukan pembelajaran berasaskan projek sekurang-kurangnya dua kali setahun.
Rujuk DSKP Sains KSSM Tingkatan 2, m/s 33
PBL Obesiti |
Bab 3 : Nutrisi
3.2 Kepentingan gizi seimbang
3.2.3 Membuat kajian dan mewajarkan kepentingan gizi seimbang, senaman dan gaya hidup yang sihat dalam mengekalkan kesihatan badan
Pembelajaran Berasaskan Projek
Obesiti dalam kalangan murid sekolah semakin meningkat di Malaysia. Ini sangat berkaitan dengan cara pemakanan yang tidak betul dan gaya hidup.
Jalankan satu kajian ke atas masalah obesiti dalam kalangan murid di sekolah masing-masing.
Hubungkaitkan dengan pemakanan makanan diproses dan juga makanan rapu.
Cadangkan cara untuk menyelesaikan masalah ini di peringkat sekolah.
Baca perkongsian pengalaman saya menjalankan PBL Kajian Obesiti bersama pelajar di sekolah KLIK SINI
PBL Penyakit Berjangkit |
Bab 4 : Kesihatan Manusia
4.1 Penyakit Berjangkit dan Penyakit Tidak Berjangkit
Pembelajaran Berasaskan Projek
Membuat kajian kes penyakit penduduk Malaysia berdasarkan statistik Kementerian Kesihatan untuk membincangkan perkara berikut:
- Penyakit paling banyak dihidap di Malaysia
- Jenis-jenis penyakit yang boleh berjangkit, penyebab dan cara menanganinya
- Meramalkan perkembangan penyakit berdasarkan graf statistik Kementerian Kesihatan
- Cadangan langkah untuk menyelesaikan masalah ini
PBL Audit Penggunaan Air |
Bab 5 : Air dan Larutan
5.3 Pembersihan dan Pembekalan air
Pembelajaran Berasaskan Projek
Menjalankan aktiviti audit air untuk mengetahui jumlah penggunaan air di rumah atau di sekolah.
Cadangkan langkah penjimatan atau melakukan inovasi kaedah mudah menjimatkan air dan kecekapan penggunaan air.
PBL Model Rumah Hijau |
Bab 9 : Haba
9.4 Hubungkait jenis permukaan objek dengan penyerapan dan pembebasan haba
Pembelajaran Berasaskan Projek
Konsep Bangunan Hijau memerlukan beberapa kriteria seperti kecekapan menggunakan tenaga, kecekapan menggunakan air, tapak pembinaan yang lestari, bahan binaan, inovasi dan sebagainya.
Reka bentuk satu rumah kediaman Hijau di mana penggunaan tenaga dapat dikurangkan bagi menyejukkan rumah, atau sebaliknya. Murid boleh membuat reka bentuk atau inovasi dalam konteks tempatan atau global.
PBL Bumi Berhenti Berputar |
Bab 12 : Sistem Suria
12.1 Sistem Suria
Pembelajaran Berasaskan Masalah
Berdasarkan pemahaman mengenai Sistem Suria, segala putaran, daya bertindak dan pergerakan boleh diramalkan berdasarkan data yang dikumpul.
Bincangkan contoh situasi hipotetikal berikut:
- Apa akan berlaku sekiranya putaran Bumi berhenti berputar? Berputar secara perlahan?
- Mengapa terdapat planet yang mempunyai 2 bulan atau lebih?
- Sekiranya anda berada di bulan, terangkan pemerhatian anda tentang bentuk Bumi?
- Adakah Bumi kelihatan mempunyai fasa sekiranya anda berada di Bulan?
http://www.cikguhailmi.com/2018/01/pbl-bagi-sains-tingkatan-2.html